Barion Pixel

Központban a menekültek

A kulcs az igazi sikerhez

Az UNICEF partnerségében működtetett School to Success közel egy év alatt a menekült gyerekek mindennapjainak a részévé vált. Szorgalmasan mennek az órákra, megírják otthon a házi feladatokat és részt vesznek a különböző eseményeken. Az év végi záróvizsga véget ért, az eredményekről pedig a pedagógusokat kérdeztük! 

Hogy sikerültek az évzáró vizsgák? Hány gyermek mehet tovább közintézménybe? 

Lénárt-Muszka Attila, iskolavezető: Kiemelkedő eredmények születtek. Őszintén szólva minket is meglepett a gyerekek teljesítménye, hiszen a tanév elején úgy gondoltuk, 10 diák lehet alkalmas, hogy szeptembertől debreceni iskolában tanuljon tovább. Büszkén mondhatjuk, hogy a számításainkat magasan túlszárnyalták a gyerekek. Az 51 tanulóból 26-an bizonyultak alkalmasnak arra, hogy az új tanévet Debrecenben kezdjék meg. Ez az eredmény 51%-ot jelent, ami hatalmas siker a számunkra. 

Hogyan fogadták a gyerekek a hírt, hogy Debrecenben fogják folytatni a tanulmányaikat? 

Tóth Dorina, iskolavezető-helyettes: Az érintett tanulóknak még nem mondtuk el a jó hírt, viszont mindannyian azt tapasztaltuk, hogy minden kisdiák motivált, és szívesen tanulnának egy debreceni közintézményben. Kezdetben még határozott elutasítást kaptunk, azonban egy tanév elteltével már sokkal nyitottabbak nemcsak a gyerekek, hanem a szülők is. 

Dobos Diána, pedagógus: Amikor a családok beköltöztek a kempingbe, nagyon féltek. Még a városba sem szívesen mentek, nemhogy iskolába, ahol egyedül hagyják őket a szülők.  Rémtörténeteket találtak ki és attól tartottak, hogy majd bántani fogják őket az iskolában.  

„Tavasszal, volt egy Ki mit tud? verseny a Karácsony Sándor Általános Iskolában, ahol a kempingben lakó diákok is részt vettek. Akkor láttam az áttörést rajtuk. Látták, hogy ugyanolyan gyerekek voltak ott is, mint ők. Innentől kezdve már másképp látták a dolgokat, és elkezdtek vágyni arra, hogy ők is becsatlakozzanak egy ilyen iskolába.”  

Hogy gondoljátok, mi a siker titka?  

Tóth Dorina, iskolavezető-helyettes: A rendszeresség. Kereteket kapnak a tanulók, ami biztonságot jelent a számukra. Eddig nem nagyon találkoztak ezzel. Valamint a sikerélmény, amit a tanulás ad. 

Kelemen Ervinné, óvodapedagógus: Az óvodában rengeteg játék van, mégis sokszor inkább a fejlesztő feladatsorokat választják.  Számos eset volt, hogy majdnem felborították az asztalt, annyira lelkesen rohantak ezekhez a feladatlapokhoz. Ráéreztek a tanulás örömére. Már nem kell szólítgatni őket, hanem maguktól jönnek. 

A szülők bizalma is nagyban befolyásolja ezt az eredményt. A gyerekeket többször vittük tanulmányi kirándulásra, így az ő beleegyezésük is fontos volt. 

„Legutóbb a debreceni repülőtéren tettünk látogatást, és volt olyan anyuka, aki az aggodalmát fejezte ki a kirándulás kapcsán. Egy másik anyuka odament hozzá, és megnyugtatta őt, hogy ne aggódjon, mi majd vigyázni fogunk a kicsikre!”  

Milyen módszert alkalmaztok? Miben más itt a tanítás, mint a közintézményekben? 

Tóth Dorina, iskolavezető-helyettes: Toleránsabb és sokkal rugalmasabb itt az oktatás. 

„A közintézményekben szigorú tanterv van, így nincs idő megállni, ha valamelyik tanuló lemarad. Itt egyénre szabott oktatás van. Minden gyerekre ugyanolyan figyelem irányul, nincs az, hogy egy diákot fél éven keresztül figyelmen kívül hagy a tanár.” 

Jelenleg a nálunk lakó gyerekek közül 7-en vannak, akik debreceni iskolában tanulnak. Eddig nem halottunk felőlük panaszt, jól teljesítenek, de ha szükségük van rá, nyitott számukra is, hogy korrepetáláson vegyenek részt itt a kempingben.  

Az összefogásoknak és a támogatásoknak hála, kimagasló eredményt tudtunk elérni a fejlesztő iskolai programunkban. Ha szeretnéd, hogy további hasonló sikereket érjünk el, támogasd a menekültmissziós projektünket!