Barion Pixel

Központban a menekültek

A háború ellenére újra iskolapadban

Krisztobál és szülei az orosz-ukrán háború kitörését követően azonnal Magyarországra jött. Nem titok, hogy hosszú hónapokon keresztül nem találtak biztonságos menedéket. A kedves tekintetű kisfiú most még csak 3. osztályos, ennek ellenére 4 iskolában kellett már helytállnia és 3 helyet kellett otthonnak neveznie. A család 2022 augusztusa óta Debrecenben, a Dorkász Szolgálat Befogadóközpontjában él, ahol most kiegyensúlyozott az életük. 

Együtt élni 250 emberrel 

Egy kis faluból érkeztek, Magyarország második legnépesebb településére, így nagy kihívást jelentett számukra megszokni a nagyvárosi élet nyüzsgését. A Befogadóközpontban jelenleg 250 menekült él, ahol a lakók ingyenes szállásban, étkezésben és oktatásban részesülnek. Krisztobál és a családja egy másfél szobás helyiségben lakik a Befogadóközpont területén. 

„Nehéz volt megszokni, hogy ennyi emberrel kell együtt élni, hiszen otthon volt saját házunk. De nagyon örülünk, hogy itt élhetünk, mert így van lehetőségünk megtakarítani egy kis pénzt, hogy kivehessünk majd egy albérletet.” – mondta Krisztobál édesanyja. 

„Azért tanulok, hogy egyetemre mehessek” 

Meglepő lehet, de Krisztobál nagyon szeret iskolába járni, azt mondta, ha nem kellene korán kelnie reggelente, akkor már-már rajongana érte. De ez nem volt mindig így, akkor változott meg a megközelítése, amikor elkezdte az iskolát a Befogadóközpontban. 

Beszélgetésünk közben csillogó szemmel számolgatta a kisfiú, hogy hány évet kell még várnia, hogy egyetemre mehessen: „Eddig nem tudtam a szorzótáblát. Attila bácsi és Judit néni itt az iskolában megtanította nekem és rájöttem, hogy nem is olyan nehéz. Sőt, a matek lett a kedvencem, mérnök szeretnék lenni. Vagy technikum, vagy egyetem a cél, de az egyik biztos!”  

Miért különleges a program? 

A School to Success egy komplex felzárkóztató pedagógiai program, ami azért jött létre a Dorkász Szolgálat Befogadóközpontjában, hogy a menekült gyerekek ne maradjanak ki az oktatásból, így később Ukrajnába hazatérve megszakítás nélkül folytathatják tanulmányaikat vagy beilleszkedhetnek egy debreceni oktatási intézménybe.  

A Befogadóközpontban elő gyerekek mélyszegénységből érkeztek. Az esetek többségében nem jártak rendszeresen iskolába, így elengedhetetlen volt, hogy az azonos korúak osztályokba való besorolása helyett mindenki olyan kis létszámú csoportba kerüljön, amilyen szinten volt a tudása, ez a program egyedi sajátossága. Az UNICEF partnersége hozzájárult a program megvalósításához, hiszen ezáltal a gyerekek új osztálytermekhez, illetve tanszerekhez juthattak. Sőt, a közvetlen szakmai támogatás mellett, a partneri kapcsolatok kialakítása is jó fejlődési lehetőséget adott a program oktatóinak.  

Ezzel is meg kellett küzdeni 

Az első tanév fantasztikus sikerrel zárult, hiszen a School to Success-ben résztvevő diákok 51%-a becsatlakozhatott a debreceni közoktatásba, immáron felzárkózva a kortársaihoz. 

Azért nevezhető ez hatalmas sikernek, mert onnan kellett kezdeni a tanulást, hogy megismerjék például az órát és beépítsék az életükbe, hogy minden reggel 6 órakor kell felkelni. Gondolj csak bele, neked milyen volt a gyerekkorod?  

„Az egyik uzsonnánál arra lettünk figyelmesek, hogy a szokásosnál kevésbé fogyott a lekváros buktából. Amikor megkérdeztük erről a gyerekeket, azt mondták azért, mert nem ismerik és még sohasem ettek ilyet.” És ez csak egy apró példa, amivel találkoznak a pedagógusok nap, mint nap. Szinte bele se tudunk gondolni, hogy ezek a gyerekek az átlaghoz képest mekkora hátrányból indulnak.  

Krisztobál a felzárkóztató programban a 2. évfolyam tananyagát végezte el, az év végi osztályozó vizsgákon pedig sikeresen teljesített minden tantárgyat. Egy év kemény munkájának eredményeként és a pedagógusok elkötelezettségének köszönhetően Krisztobál is utolérte leendő osztálytársait, így szeptembertől már egy debreceni iskolában kezdte el a 3. osztályt.   

Jól érzi magát az új iskolában, ismerkedik az osztálytársaival. A matematika a kedvenc tantárgya, így örül, hogy végre megtanulhatja, hogyan kell helyesen osztani.  

Gulyás Erzsébet, a kisfiú osztályfőnöke megelégedve beszélt az újdonsült tanítványáról: „Már most jól látható, hogy okos gyermek Krisztobál, rendkívül éles észjárású, fogékony és jó előadóképességgel rendelkezik. Biztosak vagyunk benne, hogy nálunk csak még tovább fejlődik majd. Az osztályközösségünk pedig rendkívül nyitott, így kétségtelen, hogy idővel ő is megtalálja a helyét közöttünk.” 

Nem mindennap esik meg az emberrel, hogy hirtelen el kell hagynia az otthonát. Ezt az azonnali változást különösen nehéz lehet gyerekként feldolgozni. Egy gyermek fejlődésére és jólétére negatív hatással lehet, ha kiszakítják szokványos környezetéből, és elveszíti azt a közösséget, ahol mindenkit ismer és együtt lehet a kortársaival. Emellett komoly aggodalmak merülnek fel a tanulásban való lemaradás veszélyével kapcsolatban is. A „School to Success” kezdeményezés arra törekszik, hogy megoldást kínáljon ezekre a problémákra és támogassa a rászoruló menekült gyerekek felzárkózását.